Läronämndens yttrande
2005:2y
Församlingsindelning

Till Läronämnden har för yttrande överlämnats Kyrkostyrelsens skrivelse 2005:11 samt motionerna 2005:27, 2005:77, 2005:94 och 2005:100

Läronämnden har i anslutning till behandling av motioner 2004 (Ln 2004:5) yttrat bl.a. följande om församlingskriterierna:

Grundkriterierna ska fungera som spegel och riktmärke. De har däremot inte som huvudsyfte att driva fram strukturförändringar. Kriterierna skall inte vara en börda utan en drivkraft till reflektion och förnyelse.

Gudstjänstkriteriet i kyrkoordningen anger som normalordning att huvudgudstjänst firas varje sön- och helgdag. Huvudgudstjänsten är bunden till kyrkohandboken och leds normalt av en präst. I de fall denna ordning inte kan upprätthållas firar församlingen åtminstone en gudstjänst i veckan. Det är en gemensam gudstjänst, öppen för alla, och kan vara mycket enkel till sin form. Gudstjänstlivet måste alltid utformas med hänsyn till lokala förhållanden. Pastorala hänsyn måste tas.

Gudstjänstkriteriet gäller något så grundläggande som att det i en kristen församling finns ett gemensamt andligt liv, ett gudstjänstliv, där evangelium förkunnas och sakramenten utdelas.

Läronämnden vill i anslutning till Kyrkostyrelsens skrivelse 2005:11, avsnittet om Gudstjänstliv, samt motionerna 2005:27, 2005:77 och 2005:94 framhålla

1. principen att det i en församling firas gudstjänst varje sön- och helgdag och åtminstone varje vecka, samt att pastorala hänsyn till lokala förutsättningar tas vid utformningen av gudstjänstlivet,

2. att stiftet, förutom att utgå från församlingskriterierna, behöver ta pastorala och praktiska hänsyn vid beslut om församlingsindelningen,

3. att, med tanke på församlingsinstruktionens betydelse som församlingens gemensamma dokument för den grundläggande uppgiften, det är konsekvent att lokala riktlinjer och ramar för gudstjänstlivet regleras genom denna,

4. betydelsen av kyrkoherdens lednings- och tillsynsansvar för gudstjänstlivets utveckling, och det angelägna i att inom ramen för detta utveckla lekmannaledda gudstjänster och inspirera till förkunnelse av andra än de som är vigda till uppdrag inom kyrkans vigningstjänst.

I anslutning till motion 2005:100 vill Läronämnden framhålla att en bearbetning av frågor om gudstjänstlivet som helhet och dess betydelse för en församlings identitet är lika angelägen för stora som för små församlingar. I detta sammanhang finner Läronämnden att begreppet huvudgudstjänst behöver bli föremål för prövning.

Uppsala den 30 augusti 2005

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd*, biskop Christina Odenberg, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Fredrik Lindström, Jesper Svartvik, Curt Forsbring, Cristina Grenholm och Ann-Cathrin Jarl.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.

Previous PageAlla motionerNext Page